19 sep 2006

Eerste dagen in Bolivia

Lisette

Tupiza, km 3753

De eerste dagen in Bolivia zijn iets anders dan ik me had voorgesteld. De overgang is ’zacht’. Het lijkt hier best op Noord-Argentinië. Het grootste verschil is misschien wel dat internet zoveel trager is. Tupiza is een leuk stadje.

De grensformaliteiten bij La Quiaca/Villazón verliepen soepel. De eerste dag was de weg van heel behoorlijke kwaliteit en het landschap niet er spectaculair.

In Tambo, een klein dorpje (46 families) dat op geen van onze twee kaarten staat, mochten we onze tent op het terrein van de school neerzetten. ’s Ochtends vroeg opgestaan om voor schooltijd weg te zijn. Daarbij hielp het uur verschil met Argentinië. De hoofdonderwijzer (?) vond het ook prima dat we er hadden gekampeerd en vroeg ons waarom we niet in het openstaande lokaal waren gaan liggen.

De volgende dag naar Tupiza was de eerste helft makkelijk, want voornamelijk naar beneden. Daarna werd de weg pittiger en het landschap spectaculairder, langs de Rio Tupiza. Aldaar aangekomen hebben we het als beste aangeprezen hotel uit de Footprint reisgids genomen (9 euro per nacht).

Nu zijn we vooral op zoek naar informatie over de weg naar Uyuni. Verhalen, zowel ’live’ als op internet hebben ons wel een beetje bang gemaakt. Maar volgens het reisbureau bij het hotel is de weg de laatste tijd verbeterd. Vanmiddag komen de chauffeurs van de tours naar Uyuni terug die ons meer over de staat van de weg kunnen vertellen. De trein is geen alternatief, want er schijnt een blokkade te zijn die nog zeker tot en met woensdag duurt. Het ziet er nu naar uit dat we het helemaal gaan fietsen en naar verwachting doen we daar wel een dag of vijf over. Overigens schijnt de route wel bijzonder fraai te zijn.